Jaarverslag Pimp je Wijk 2017

De Stichting "Pimp je Wijk", opgericht in 2013, heeft in 2017 haar volledige jaar succesvol afgesloten; de doelstellingen zijn gehaald, de begrootte budgetten zijn niet overschreden, de overhead- kosten zijn laag gebleven, de publiciteit is als belangrijk instrument bij alle projecten  ingezet en de samenwerking met lokale partners is stevig gegroeid. Hieronder omschrijven we per aandachtspunt de ontwikkelingen.

Doelstelling en verloop 2017

Pimp je Wijk is een Stichting zonder winstoogmerk en verbetert de leefbaarheid in de Schiedamse buurten door, i.s.m. bewoners en instellingen/partnerorganisaties  opfraaiprojecten in buurten uit te voeren met de volgende doelstellingen:

- het betrekken van bewoners bij hun buurt
- het activeren van bewoners in hun buurt en het versterken van binding met de woonomgeving
- het opfraaien van lelijke grauwe pekken in buurten o.b.v. een gezamenlijk ontwerp in de buitenruimte.

In 2017 zijn geheel volgens planning 4 opfraaiprojecten in de Schiedamse/Rotterdamse buurten uitgevoerd.
Het betreft de volgende projecten:

Pascal Speeltuin Container vervolg
Gezamelijk ontwerpen/zagen/schilderen/Graffiti
Deelname 27

Rozenburgerplein trafo huis
Project Girlpower: Gezamelijk ontwerpen/Graffiti/schilderen
Deelname 17 meiden 20 omwonende

Cornelisdrebbelstraat hoekpand rolluiken
Project Girlpower: gezamelijk ontwerpen/mallen maken/Graffiti
Deelname 15 meiden 17 omwonende

Wibautplein De Keet
Project Girlpower: gezamelijk ontwerpen/zagen/schilderen/Graffiti
Deelname 18 meiden 53 omwonende/kinderen.

4 projecten rond plastic afvalscheiding: gezamenlijk met bewoners o.b.v. plastic afval een workshop organiseren in 4 Schiedamse  buurten. Hierbij samenwerken met scholen, instellingen, Irado, gemeente en clubhuizen. De workshop heeft als resultaat: bewustwording, samenwerking in de buurt, betere afvalscheiding en een gezamenlijk kunstwerk van plastic afval.

Budgetten en projecten
Voor alle projecten zijn bedragen aangevraagd bij fondsen en gemeente Schiedam/ Rotterdam. De verdeling fondsgelden en lokale subsidie was daarbij ongeveer fifty-fifty verdeeld. Alle projecten zijn binnen de begroting uitgevoerd.

Overheadkosten
In 2017 beschikte Pimp je Wijk over een bedrijfsruimte met werkplaats in Schiedam op de Maas Boulevard.
Daarnaast beschikt Pimp je Wijk over een dichte hoge aanhanger voor vervoer van materialen. De aanhanger is geschonken door een van de fondsen.
Omdat de Stichting Pimp je Wijk door een vrijwillig bestuur wordt gecoördineerd zijn er geen kosten voor huisvesting en administratie
Stichting Pimp je wijk beschikt niet over andere bedrijfsgoederen en hieruit voortvloeiende  kosten.

Publiciteit
Omdat Pimp je Wijk maximaal wil inzetten op deelname van bewoners, scholen buurten en instellingen, is publiciteit van groot belang. Daarom wordt er breed ingezet flyeren in buurten, persberichten, projectpresentaties, afsluitende feestelijke bijeenkomsten en publiciteit via Look-tv.
In 2017 is de publiciteit stevig ingezet met als resultaat dat de deelnamebereidheid in de buurten groot is en de naamsbekendheid van de Stichting enorm gegroeid is.

Samenwerking met partners
Pimp je Wijk wil midden in de buurten staan en zoekt daarom voor alle projecten samenwerkingspartners. In 2017 betrof het een breed scala: basisscholen, middelbare scholen, instellingen voor mensen die minder zelfredzaam zijn (waaronder Mac Brandersstad ), ideeele lokale  organisaties ( waaronder lets ruil), bewonersorganisaties, Cultuurscouts/gemeente Schiedam/wijkoverleg.
Het netwerk van Pimp je Wijk is fors gegroeid en de samenwerking met lokale partners heeft zich zeer bevredigend ontwikkeld.

Anbistatus
Op 20 oktober 2015 heeft Stichting Pimp je wijk de anbistatus ontvangen.